Trend: Globalizejšan alebo Ázia na vzostupe

Ázijský vplyv v životnom štýle mládeže je stále silnejší. Mladých oslovuje mnoho podnetov prichádzajúcich z Kórey, Singapuru, Thajska, Japonska, Číny a Indie – zatiaľ najmä v priestore voľného čase, ale sú náznaky, že neostane iba pri ňom. Veď svetová aziánizácia rôznych oblastí života je všadeprítomná: podnikatelia rozbiehajú biznis v ázijských metropolách, bežné sú dovolenky od Ománu po Filipíny, takmer každý tutorial na youtube prezentuje indický softvérový inžinier, Veľká Británia masovo naberá zdravotné sestry z Filipín a mnoho iných príkladov. A sociálnym médiám kraľuje TikTok!

Od K-popu k učeniu sa kórejsky

Exoticky vyzerajúci členovia skupín BTS, BlackPink, TXT, Stray Kids sú idolmi súčasných tínedžerov a tínedžeriek. Sú megaúspešní a vyzerajú veľmi mladistvo, takže je ľahko sa s nimi identifikovať. Majú za sebou tvrdú prípravu a rôznorodým zložením sú sympatickí rôznym skupinám mladých. Hudba je tanečná, choreografie lákajú k napodobňovaniu a zdieľaniu na všadeprítomnom Tiktoku. No mladí nezostávajú len pri tom. Viacerí už teraz snívajú o štúdiu v týchto krajinách, niektorí už aj využívajú štipendiá či platené jazykové pobyty (napr. cez Education First) a slovníky korejštiny idú na odbyt v kníhkupectvách. J-pop sa popularizuje menej, ale už aj túto hudbu počúva stále viac mladých.

  • “Kamoška reve, lebo BTS musia ísť na vojnu”
  • “Škoda, že duolingo má korejštinu len s angličtinou – ale nevadí”
  • ”Vibovanie pri japonských pesničkách je super …”
Anime stále prítomné

Anime nie je žiadnou novinkou a hoci na prvý pohľad vyzerá ako kreslená rozprávka – stále väčšia skupina mladých ich sleduje a uznáva. Je rovnako tematicky a žánrovo rozsiahle ako tradičná kinematografia, ide do rôznych tém a žánrov: romantika, komédie, šport, horor, démoni a upíri, psychologické drámy a pod. Pre istú skupinu mladých je príťažlivé, že technologické spracovanie nezaťažuje životné prostredie ako tvorba tradičných filmov a seriálov. Lákavá je aj anime móda a špecifický make-up. 

Aj to motivuje mládež k návšteve podujatí zameraných na anime (Comics salón, Anime Show & Game Expo).

  • “Asi štvrtina našej triedy pozerá anime.”
  • “Vracajú sa staré seriály, pripravuje sa nové séria napr. Demon slayers – už sa teším…”
  • ”V anime filme nikdy nebude treba zaliať kameňolom betónom, aby vyzeralo ako zamrznuté jazero (narážka na Game of Thrones)…”
Technológie stále privádzajú do úžasu

Mladí sú fascinovaní technológiami, ktoré prichádzajú z Ázie. Instagram či YouTube je plný videí, ktoré si pozreli státisíce ľudí – najviac sú v kurze technické pomôcky súvisiace s varením a upratovaním.  

Zároveň sú to technologické inovácie, ktoré vo všeobecnosti posilňujú záujem o Áziu a učenie sa ázijským jazykom. Mladí sa zaujímajú o možnosti pracovať pre firmy, ktoré pochádzajú z Ázie – podvedome cítia, že predbiehajú dobu a ak ešte nie sú lídrami v niektorých odvetviach, tak čoskoro budú.  

  • “Omg na tiktoku mi vkuse na For you vyskakuju videa ako upratujú svoje domy”
  • “Japonský dom! Ten sa aj sám vyčístí a odnesie sa do opravy 🙂”
  • “Say no more- každé moje video začína HEYYYY WELCOME TO CLEAN TOK!”
  • “oni majú na všetko prístroj: miniryžovar, miniudičku – nechápem…”
  • “potrebujem vedieť hovoriť kórejsky (japonsky, čínsky), chcel by som pre XY firmu pracovať…”
  • “bol som na autosalóne a čo predviedli to bola paráda…”
Pozitívny imidž aziatov

Koktail podnetov z Ázie, ktoré denne konzumujú dnešní mladí ľudia najmä prostredníctvom sociálnych sietí (predovšetkým však na TikTok-u) vytvára v ich predstavách pozitívny imidž tejto skupiny ľudí. Vo filmoch a seriáloch vidia rešpektujúce správanie, úctu k starším, zmierlivú komunikáciu – presný opak, čo vidia vo svete okolo nich. Nedávne zábery z majstrovstiev sveta vo futbale 2022, ktoré prebehli svetom, ukázali obrazy, ktoré akoby nastavili zrkadlo západnej kultúre: disciplinované oslavy v uliciach Japonska, čistučko uprataná šatňa po odchode hráčov, či zbieranie odpadkov po zápase samotnými divákmi. A mladým ľuďom sa to páči. 

  • “Fascinuje ma, ako sú milí, ako berú život, aké majú dobré vzdelanie, ako si budujú kariéru…”
Dopad na mladých

Záujem o učenie sa cudzích jazykov najmä kórejčiny a japončiny je určite pozitívnym dopadom azianizácie kultúry mládeže. Viacerí vážne uvažujú nad štúdiom v týchto krajinách alebo aspoň nad krátkodobou študijnou stážou. Cestovanie do krajín ako Singapur, Oman, Južná Kórea je na ich zozname cestovateľských TO DO listov. Mladšie skupiny ešte nevnímajú kontroverzné témy týkajúce sa najmä Číny (potláčanie demokracie, detská práca a pod.). Pre mladých je to najmä nový, neopozeraný priestor na lepšiu prípravu na život v budúcnosti, lebo podnety, ktoré prichádzajú z týchto krajín (najmä v oblasti technológii či architektúry) už budúcnosť silno pripomínajú a mladí ľudia to vnímajú veľmi citlivo. 

V prípade otázok nás kontaktujte na info@youthwatch.sk 

Uverejnené: 27.12.2022

Spracovali: Alena Tomanová, Soňa Turanová, Jana Miháliková, Maty Mihaľko, Světlana Offermann

Zber dát prebiehal aj vďaka sieti mladých Trendspotterov.

Prieskum trendov bol realizovaný v rámci projektu Future is now podporeného cez Erasmus + a projektu podporeného z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež“, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže