IdenTYta

Kto to som a čo všetko byť môžem?

Fluidná identita

Klásť si otázku – ako ďaleko až môžu zájsť dnešní mladí ľudia pri definovaní svojej identity, svojho JA – nie je na mieste. Odpoveď je, že môžu zájsť až tam, kde sami chcú – a dnešné možnosti sú neobmedzené. Stále je potrebné nestrácať zo zreteľa, že majú k dispozíciii nepreberné množstvo príkladov, vzorov, podnetov, ktoré im ponúka dnešný globalizovaný svet a najmä prístup k internetu. Vyznať sa v týchto možnostiach a vybrať si správne – kto to naozaj môže posúdiť? Žiadna z predchádzajúcich generácii nebola takejto situácii vystavená a preto aj nasledujúce príklady je potrebné vnímať z perspektívy mladých ľudí.

Odtiaľto alebo odvšadiaľ

Mladí oveľa viac cestujú, stávajú sa občanmi rôznych iných krajín, sú deti rodičov z rôznych prostredí,náboženstiev a kultúr a i. Častejšie ako ktorákoľvek iná generácia musia premýšľať o tom, kto vlastne sú. Môžu sa cítiť dobre v komunite, ktorú dobre poznajú, kde vyrástli alebo naopak, môžu sa cítiť ako občania celého sveta, všade sa cítia dobre a viaže sa to so štýlom života a práce (často virtuálnej, bez hraníc a fyzických obmedzení). Ľudia typu “odvšadiaľ” často podporujú imigráciu, široké nadnárodné priateľstvá a spoluprácu, kým tí “odtiaľto” zdôrazňujú, že občania našej krajiny (mesta, ulice) a ich potreby by mali byť vždy brané do úvahy ako prvé, lebo oni určujú aká je naša krajina, atmosféra v nej a pod. 

Obr. 1 Šaty od Gucci z kolekcie MX
On, ona, ani ona ani on

Dnešná generácia mladých posudzuje rodovú identitu s oveľa väčšou tolerantnosťou ako ich rodičia.  Konfrontovaní od útleho detstva s množstvom príkladov v reálnom sveta aj vo svete internetu majú bližšie k akceptovaniu rôznych životných názorov a postojov. Už pred niekoľkými rokmi Mileniáni prehlasovali, že rodová identita je podľa nich širšie spektrum ako len žena či muž.  Dnes ponúka Facebook v Veľkej Británii 71 rodových možností s ktorým sa môžu jeho používatelia identifikovať.  

Fluidná (tekutá, premenlivá) identita často súvisí so zmenou pohlavia. Podľa mladých nejde o nový fenomén, skôr o to, že sa pre túto tému našlo pomenovanie. Podľa štatistík sa niekoľkonásobne zvýšil počet žiadateľov o zmenu pohlavia – označuje sa aj ako transgender pandémia. Na jednej strane je pozitívne, že niektorí ľudia môžu žiť kvalitnejší život podľa svojich predstáv, na druhej strane je viacero príkladov, že môže ísť o snahu riešiť iné životné problémy, ktoré zmena pohlavia v skutočnosti nevyrieši.  

Oblečenie nemá rod

Jedným z najčastejších prejavov revolty mladých voči striktne zadefinovanej rodovej identite je kontroverzné obliekanie – špeciálne mužov do ženských šiat. Pritom nejde o formu transsexuality, ale o mužov, ktorí sa cítia ako muži, majú ženské partnerky (a manželky) a napriek tomu experimentujú s nosením typicky ženských oblečení alebo topánok.  Firma Gucci reaguje na tento trend svojou ponukou MX  s cieľom umožniť každému zákazníkovi slobodné sebavyjadrenie v oblečení v súlade s tým ako sa sám cíti. Deklaruje, že ponukou chce podporiť rovnosť pohlaví a rozbiť tradičné binárne vnímanie rodu a to ako ovplyvňuje stereotypy najmä v mužskom obliekaní.  

Obr 2. Slaytiina, slovenský make up artist a inlfuencer
Obr 2. Slaytiina, slovenský make up artist a inlfuencer
Obr 3. Slaytiina, slovenský make up artist a inlfuencer
Obr 3. Slaytiina, slovenský make up artist a inlfuencer
Make up pre všetkých

Už v roku 1994 priniesol Calvin Klein prvú vôňu pre ženy aj mužov CK One, odvtedy je oblasť parfémov a neskôr aj dekoratívnej kozmetiky na ceste k ponuke svojich produktov “pre každý vek, pre všetky rasy, pre každý rod” (Kampaň VIVA GLAM, M.A.C). V roku 2020 sa Rihanna stala tvárou kampane produktov Fenty, ktoré je určené každému bez “rozdielu rodu a identity” . 

Po Gucci sa do boja voči voči toxickej maskulinite sa pridala aj firma Chanel, ktorá v rámci myšlienky “make up has no gender” produktami z rady Boy de Chanel propaguje využívanie dekoratívnej kozmetiky aj pre mužov. V jej videách si muži každého veku nájdu odporúčania pre starostlivosť o pleť a zvýraznenie svojich predností či zakrytie nedostatkov

Na Slovensku je aktuálnym promotérom make-upu pre všetkých  (vrátane mužov) Adam Nemeček, umeleckým menom známejší skôr ako Slaytiiina, ktorý využíva make-up na možnosť premeniť samého seba do rôznych podôb, pretože ho nebaví mať iba jeden štýl a zároveň chce svoj výzor upraviť podľa toho ako sa aktuálne cíti. Jeho inštruktážne videá slúžia ako inšpirácia mužov aj žien.

V prípade otázok nás kontaktujte na info@youthwatch.sk 

Uverejnené: 24.8.2021

Spracovali: Ellen Anthoni, Jana Miháliková, Alena Tomanová, Soňa Turanová, Lucia Szórád, Tomáš Pešek

Zber dát prebiehal vďaka sieti Trendspotterov a podpore organizácií: Združenie Informačných a poradenských centier mladých v SR, V.I.A.C., Rada mládeže Prešovského kraja, Eduma, OZ TEAM, Mladiinfo Slovensko, CeNef

Projekt TrendWatch YOUTH realizuje OZ YouthWatch v spolupráci s belgickou trendovou agentúrou Trendwolves s podporou Erasmus+.