Trend: IdenTYta

Fluidná identita

Klásť si otázku – ako ďaleko až môžu zájsť dnešní mladí ľudia pri definovaní svojej identity, svojho JA – nie je na mieste. Odpoveď je, že môžu zájsť až tam, kde sami chcú – a dnešné možnosti sú neobmedzené. Stále je potrebné nestrácať zo zreteľa, že majú k dispozíciii nepreberné množstvo príkladov, vzorov, podnetov, ktoré im ponúka dnešný globalizovaný svet a najmä prístup k internetu. Vyznať sa v týchto možnostiach a vybrať si správne – kto to naozaj môže posúdiť? Žiadna z predchádzajúcich generácii nebola takejto situácii vystavená a preto aj nasledujúce príklady je potrebné vnímať z perspektívy mladých ľudí.

Odtiaľto alebo odvšadiaľ

Mladí oveľa viac cestujú, stávajú sa občanmi rôznych iných krajín, sú deti rodičov z rôznych prostredí,náboženstiev a kultúr a i. Častejšie ako ktorákoľvek iná generácia musia premýšľať o tom, kto vlastne sú. Môžu sa cítiť dobre v komunite, ktorú dobre poznajú, kde vyrástli alebo naopak, môžu sa cítiť ako občania celého sveta, všade sa cítia dobre a viaže sa to so štýlom života a práce (často virtuálnej, bez hraníc a fyzických obmedzení). Ľudia typu “odvšadiaľ” často podporujú imigráciu, široké nadnárodné priateľstvá a spoluprácu, kým tí “odtiaľto” zdôrazňujú, že občania našej krajiny (mesta, ulice) a ich potreby by mali byť vždy brané do úvahy ako prvé, lebo oni určujú aká je naša krajina, atmosféra v nej a pod.

Obr. 1: Šaty od Gucci z kolekcie MX

On, ona, ani ona ani on

Dnešná generácia mladých posudzuje rodovú identitu s oveľa väčšou tolerantnosťou ako ich rodičia.  Konfrontovaní od útleho detstva s množstvom príkladov v reálnom sveta aj vo svete internetu majú bližšie k akceptovaniu rôznych životných názorov a postojov. Už pred niekoľkými rokmi Mileniáni prehlasovali, že rodová identita je podľa nich širšie spektrum ako len žena či muž.  Dnes ponúka Facebook v Veľkej Británii 71 rodových možností s ktorým sa môžu jeho používatelia identifikovať.

Fluidná (tekutá, premenlivá) identita často súvisí so zmenou pohlavia. Podľa mladých nejde o nový fenomén, skôr o to, že sa pre túto tému našlo pomenovanie. Podľa štatistík sa niekoľkonásobne zvýšil počet žiadateľov o zmenu pohlavia – označuje sa aj ako transgender pandémia. Na jednej strane je pozitívne, že niektorí ľudia môžu žiť kvalitnejší život podľa svojich predstáv, na druhej strane je viacero príkladov, že môže ísť o snahu riešiť iné životné problémy, ktoré zmena pohlavia v skutočnosti nevyrieši.

Oblečenie nemá rod

Jedným z najčastejších prejavov revolty mladých voči striktne zadefinovanej rodovej identite je kontroverzné obliekanie – špeciálne mužov do ženských šiat. Pritom nejde o formu transsexuality, ale o mužov, ktorí sa cítia ako muži, majú ženské partnerky (a manželky) a napriek tomu experimentujú s nosením typicky ženských oblečení alebo topánok.  Firma Gucci reaguje na tento trend svojou ponukou MX  s cieľom umožniť každému zákazníkovi slobodné sebavyjadrenie v oblečení v súlade s tým ako sa sám cíti. Deklaruje, že ponukou chce podporiť rovnosť pohlaví a rozbiť tradičné binárne vnímanie rodu a to ako ovplyvňuje stereotypy najmä v mužskom obliekaní.

Make up pre všetkých

Už v roku 1994 priniesol Calvin Klein prvú vôňu pre ženy aj mužov CK One, odvtedy je oblasť parfémov a neskôr aj dekoratívnej kozmetiky na ceste k ponuke svojich produktov “pre každý vek, pre všetky rasy, pre každý rod” (Kampaň VIVA GLAM, M.A.C). V roku 2020 sa Rihanna stala tvárou kampane produktov Fenty, ktoré je určené každému bez “rozdielu rodu a identity” .

Po Gucci sa do boja voči voči toxickej maskulinite sa pridala aj firma Chanel, ktorá v rámci myšlienky “make up has no gender” produktami z rady Boy de Chanel propaguje využívanie dekoratívnej kozmetiky aj pre mužov. V jej videách si muži každého veku nájdu odporúčania pre starostlivosť o pleť a zvýraznenie svojich predností či zakrytie nedostatkov.

Na Slovensku je aktuálnym promotérom make-upu pre všetkých  (vrátane mužov) Adam Nemeček, umeleckým menom známejší skôr ako Slaytiiina, ktorý využíva make-up na možnosť premeniť samého seba do rôznych podôb, pretože ho nebaví mať iba jeden štýl a zároveň chce svoj výzor upraviť podľa toho ako sa aktuálne cíti. Jeho inštruktážne videáslúžia ako inšpirácia mužov aj žien.

Všetky obrázky sú použité na účel názornej ukážky pri výskume, ktorého výstupmi je vyššie zverejnený trend/sonda.

Máte otázku k trendu?

V prípade záujmu o sprostredkovanie a detailnejší náhľad do trendu kontaktujte

Základné informácie o blogposte

Zber dát prebiehal vďaka sieti Trendspotterov a podpore organizácií: Združenie Informačných a poradenských centier mladých v SR, V.I.A.C., Rada mládeže Prešovského kraja, Eduma, OZ TEAM, Mladiinfo Slovensko, CeNef.

Projekt TrendWatch YOUTH realizuje OZ YouthWatch v spolupráci s belgickou trendovou agentúrou Trendwolves s podporou Erasmus+.

Odporúčaný pre

No data was found