Trend: Tekuté vzťahy, 2. časť

Oslobodením sa od zaužívaných spoločenských noriem prechádza aj oblasť vzťahov.

Internet, sociálne médiá a nové technológie otvárajú priestor pre nové formy a typy vzťahov a súčasne umožňujú pozorovať, ako dnešná mladá generácia vzťahy vníma a ako sa jej pohľad na ne mení. Vznik a udržiavanie nových priateľstiev ako aj ľúbostných a sexuálnych vzťahov je bezhraničné, vzťah si možno vytvoriť s kýmkoľvek alebo čímkoľvek. 

V predchádzajúcom trende IdenTYta opisujeme, že mladí ľudia si oveľa slobodnejšie tvoria, volia a menia svoju identitu, ktorá nemusí byť naviazaná na ich biologickú predispozíciu. Preto hovoríme o fluidnej identite. Postupne sa stierajú zaužívané hranice medzi tým, kto je kto. Čiastočne môže ísť o prejav vzbury voči nastaveniu spoločnosti, ktorá vníma ľudí ako dve skupiny – mužov a ženy, a dôsledkom, ktoré takéto vnímanie prináša. Spoločensky akceptovaný obraz muža a ženy sa mení a deliace čiary medzi nimi sa rozmazávajú. 

Vzťahy v rodinách často nie sú dosť pevné a nepredstavujú bezpečný priestor, mladým ľuďom tak chýbajú vzory zdravých a funkčných vzťahov. Mení sa tiež pohľad na to, čo vlastne znamená rodina a kto ju tvorí. Toto všetko ovplyvňuje vnímanie a vytváranie vzťahov mladých ľudí.

Ako nájsť ten správny match?

V minulosti sa okruh našich známych, a tým aj potenciálnych partnerov a partneriek, obmedzoval na bezprostrednú fyzickú blízkosť. Boli to kamaráti a kamarátky zo školy, bytovky, ulice či mesta.

To, či pôjde dnešný mladý človek na rande, závisí od nastavenia zoznamovacích aplikácií. A od toho, aké profily si na nich vytvorí. Zakaždým môže hľadať nové spôsoby, ako druhých zaujať. Môže to skúšať cez iné záujmy, iné fotografie, iné popisy seba samého.

Človek si teda nemusí vytvoriť profil seba samého podľa toho, aký v skutočnosti je, ale tak, aby mal čo najlepší dosah a čo najviac zhliadnutí alebo interakcií. Prípadne si môže vytvoriť aj viacero profilov na jednej aplikácii a čakať, čo bude fungovať najlepšie. A súčasne môže skúšať šťastie na viacerých aplikáciách naraz.

Najobľúbenejšími aplikáciami na zoznamovanie sú Tinder a Badoo. Ako ukazujú niektoré výskumy, mladí si aj vďaka online zoznamkám nemajú problém nájsť kamarátov alebo známosť kdekoľvek na svete. A nemusia pritom ani vstať z gauča. Súčasne však nemajú problém tieto vzťahy rovnako rýchlo ukončiť. Zdá sa, že vďaka neustále novým možnostiam sa mladí vyhýbajú alebo odkladajú hlboké a dlhodobé záväzky. To sa prejavuje aj vo forme tzv. ghostingu. Ide o fenomén, kedy človek, s ktorým boli predtým v relatívne blízkom kontakte, prestane komunikovať a zo dňa na deň sa vyparí z ich života. Len tak, bez akéhokoľvek zdôvodnenia alebo náznaku. Vyparí sa ako taký duch. Profil zmizne alebo prestane reagovať a odpovedať. Akoby prestal navždy existovať.

Niektorí mladí tvrdia, že Tinder im už zovšednel. Hovorí sa, že až 60 % užívateľov na Tindri je zadaných a swipujú (hľadajú si potenciálne známosti) len tak z nudy na záchode. Aj preto vzrastá záujem o rôzne iné zoznamovacie aplikácie. Tu je zopár z nich:

  • Blindr je akoby zoznamovanie naslepo. Používatelia aplikácie totiž spolu komunikujú, no nevidia fotky toho, s kým si píšu. Aj tak ľudia často vyzerajú na svojich profilových fotkách inak, než v skutočnosti. Blindr kladie do popredia spoznávanie charakteru a osobnosti. Vďaka absencii profilových fotografií sa mažú predsudky a vytvára sa priestor pre fantáziu a otvorenú komunikáciu. Zoznamovanie tak nie je založené iba na fyzickej atraktivite.
  • Bumble je považovaný za feministickú aplikáciu, pretože len žena môže iniciovať konverzáciu s prípadným nápadníkom. Takýmto spôsobom sa výrazne zredukuje počet nevyžiadaných „dick pics” od mužov v jej správach. Je totiž celkom bežné, že žena dostane „dick pick” skôr, ako sa s mužom osobne stretne alebo vôbec začne nejakú komunikáciu.
  • Pre tých, ktorí túžia po niečom korenistom a „kinky” (zvrhlom), je tu aplikácia Feeld. Ide o aplikáciu pre páry alebo jednotlivcov, ktorá je otvorená pre všetky rody a sexuálne preferencie. Spája ľudí, ktorí hľadajú príležitostný sex, polyamoriu a ďalšie formy vzťahu a spoznávania.

Možností, ako sa zoznámiť, nájsť si kamarátov, lásku, prípadne príležitostný sex, je teda viac než dosť. Dokonca sa začali objavovať aj aplikácie, ktoré spájajú ľudí s rovnakými záujmami alebo hodnotami, aby ich zoznamovanie bolo ešte jednoduchšie. Za všetkým stoja algoritmy sociálnych sietí. Uzatvárajú nás do názorových či záujmových bublín s inými ľuďmi. A tento algoritmový trend sa začal ukazovať aj na zoznamovacích aplikáciách. Existuje napríklad aplikácia Vegly, kde môžu randiť iba vegáni a vegetariáni. A covid a spoločenská polarizácia priniesla napríklad „Zoznamku pre neočkovaných”. Pre niektorých recesia, pre iných dôležité kritérium pre voľbu partnera alebo partnerky.

Vzťah za pomoci technológií

Technológie hrajú tiež zásadnú úlohu v udržiavaní vzťahov na diaľku. Veľa cestujeme, študujeme a pracujeme v iných krajinách a v kontakte s partnermi či blízkymi ostávame vďaka aplikáciám, čo, samozrejme, nie je žiadna novinka. Zaujímavé však je sledovať, ako technológie pomáhajú zvládať rôzne problémy alebo výzvy, ktorým musia ľudia vo vzťahu na diaľku čeliť, ako napríklad pocit osamelosti alebo chýbajúca fyzická blízkosť. Jedným z technologických riešení sú napríklad synchronizované náramky. Keď jeden človek myslí na druhého, môže sa dotknúť náramku a milovanému človeku zavibruje  jeho náramok ako signál „myslím na teba”. Existujú tiež synchronizované sexuálne pomôcky pre milencov na diaľku. Žiadny problém. A pritom ešte pár rokov dozadu nebolo niečo takéto vôbec mysliteľné. 

Vzťah ako komodita

Dnešný svet je hypersexualizovaný. Atraktivita, sex a kontroverzia predávajú. Služby ako escort či sugar dating (vzťah ako obchod, kedy zväčša starší solventný človek finančne zabezpečuje zväčša mladšieho partnera/ku) tu boli aj predtým, no príchod sociálnych sietí a kultúra influencerov posunula biznis okolo sexuality na iný level.

To, čo predtým patrilo výlučne do spálne, sa presúva čoraz viac do online priestoru. Influenceri otvorene a dobrovoľne odkrývajú, čo robia so svojimi partnermi vo svojom voľnom čase alebo v posteli. K ich najsledovanejším videám patria Q&A (otázky a odpovede) ohľadom vzťahov – ako sa zoznámili a dali dokopy, čo spolu robia alebo prečo sa rozišli. Sledované sú tiež vlogy (videá, väčšinou z bežného života ľudí, ktorí natáčajú seba a svoje okolie)  zo spoločných výletov, dovoleniek a zážitkov.

Vzťah je jednoducho súčasťou identity influencerov. Influenceri v pároch valcujú a menia influencer marketing. Vzťahom získavajú väčšiu pozornosť, ich vplyv a dosah sa zdvojnásobuje a dostáva sa rôznorodejšiemu publiku. A k tomu vytvárajú obsah romatiky, šťastia a lásky, ktoré chce cítiť každý z nás.

Influenceri, ktorí sú vo vzťahu, majú väčší počet sledovateľov. Niet sa čo čudovať, že aj najznámejší a najsledovanejší slovenskí influenceri boli v pároch – Gogo a LucyPug, Sellasie a Betka Saloňová či Exploited a Moma.

Vzťahy vždy priťahujú pozornosť. Aj mladí ľudia, ktorí nie sú považovaní za influencerov, sa zverejňovaním statusov o vzťahoch stávajú atraktívnejší a stúpa im počet lajkov a nových followerov. Vzťahy sa jednoducho stali komoditou.

Nie je preto prekvapivé, že sa objavujú aj prípady, kedy influenceri začnú spoločný vzťah kvôli tomu, aby mali väčší dosah a viac platených spoluprác, ako napríklad @valentin.mehinagic s @louismast.

Vzťahy počas korony

Koronavírus výrazne ovplyvnil okrem mnohých iných vecí aj vzťahy. 

Mnohí, čo v partnerskom vzťahu dovtedy neboli, si stiahli zoznamovaciu aplikáciu, aby sa necítili osamotene. Dobrovoľne sa tak rozhodli ukončiť éru života bez vzťahu. Tí, ktorí boli v partnerských vzťahoch, prehodnocovali, či im stále dáva zmysel zostať s partnerom/kou. Obzvlášť, keď s ním/ňou museli ostať zatvorení medzi štyrmi stenami na dlhšiu dobu. Obmedzením možnosti vychádzania a prežívania spoločných nových zážitkov si niektorí z nich začali uvedomovať, o čom ich vzťahy vlastne sú.

Virtuálni kamaráti

Výrazným znakom dnešných vzťahov je okamžitá dostupnosť a to platí aj pre tie kamarátske. Mladí ľudia už nemusia čakať, kedy prídu ich kamaráti zo školy, kedy si napíšu úlohy alebo kedy ich pustia rodičia von. Svojho kamaráta máte non-stop všade so sebou v telefóne.

Mladí ľudia si už nevytvárajú kamarátov na základe fyzickej blízkosti, ale skôr na základe záujmov. A preto sa stáva, že nemajú jedného kamaráta, ale veľa kamarátov, s ktorými zdieľajú rôzne záľuby a záujmy. Mnohí z nich majú „virtuálnych kamarátov”, ktorých nikdy osobne nestretli, no napriek tomu tvrdia, že tieto kamarátstva považujú za pravé a rovnako hlboké ako tie fyzické.

 A keď sa jeden z kamarátov „vyparí”, tak príde niekto iný. Preto mladí cítia veľmi silný tlak, aby komunikovali a reagovali tak, aby sa daný človek „nevyparil ako duch”. Sú ochotní vziať si sociálnu masku a svoje správanie pred kamarátmi upraviť alebo nejak predstierať.

A keď sú z toho všetkého naozaj unavení, môžu si stiahnuť aplikáciu, ktorá ich nikdy neopustí a bude tu vždy pre nich. Príkladom je aplikácia Replika, ktorá je vždy pripravená človeka vypočuť alebo sa s ním porozprávať. A určite nikdy neodíde, teda až do momentu, kedy sa ju človek sám rozhodne odinštalovať. Používaním aplikácie sa socializujete a budujete vzťah s kamarátom/kou, ktorý je čisto digitálny – je to umelá inteligencia. Replika sa postupne prispôsobuje svojmu používateľovi, aby mu mohla byť čo najlepším spoločníkom.

A čo ak si so svojou personalizovanou „Replikou” vytvorím lepší vzťah ako s akýmkoľvek iným človekom? Ako toto všetko ovplyvní naše vnímanie vzťahov a ako bude vyzerať naša budúcnosť? A aký to bude mať dopad na akceptáciu odlišnosti, ale i dôveru v budúcich vzťahoch?

Vzťahy sú tiež oveľa vyváženejšie a prispôsobené na mieru ľuďom, ktorí vo vzťahu sú. Miestami ide až o búranie tradičných rolí a opúšťanie normatívnych pravidiel a vytváranie svojich vlastných. V polyamorii je to dokonca vytváranie vlastných výrazov ako „komperzia“. Toto slovo popisuje stav radosti, keď jedinec vidí alebo vie o tom, že jeho partner/ka je šťastný/á v prítomnosti niekoho iného.

V prípade otázok nás kontaktujte na info@youthwatch.sk 

Uverejnené: 23.12.2021

Spracovali: Alena Tomanová, Soňa Turanová, Jana Miháliková, Maty Mihaľko, Andrea Sihelská, Ellen Anthoni

Zber dát prebiehal vďaka sieti mladých Trendspotterov.

Prieskum trendov bol realizovaný v rámci projektov TrendWatch YOUTH podporeného cez Erasmus + a projektu podporeného z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež 2014 – 2020“, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže