Trend: Posadnutosť (ne)dokonalosťou

Pamätáte si na trend “supervyhorená generácia”? Na mladých ľudí sú kladené veľké tlaky od spoločnosti, rodiny, školy, rovesníkov. A veľký tlak vytvárajú najmä sami na seba.  Tomu nepomáha ani to, že v spoločnosti domunije stále kult mladosti a dokonalosti a snaha vyzerať dokonale, žiť dokonale, mať dokonalú prácu, dokonalého partnera či partnerku, byť celkovo dokonalým alebo dokonalou. Trend posadnutosť (ne)dokonalosťou poukazuje na to, ako kultu dokonalosti podliehajú mladí ľudia a ako sa to prejavuje na ich správaní.

Tento trend taktiež zachytáva to, ako sú mladí ľudia otrávení neustálym hodnotením toho ako vyzeráme, a kto má aké telo alebo výzor. A preto sa snažia zadefinovať nový ideál krásy.

Kult dokonalosti

Naša kultúra je presiaknutá kultom dokonalosti. Všetko, čo robíme, musí byť krásne a dokonalé. To je meradlom úspešnosti. Sme posadnutí tlakom na výkon. Ak sa nám nedarí byť v niečom perfektní a dokonalí, vtedy sa spytujeme vlastného svedomia, alebo sa nás pýtajú iní. 

  • “Si si istý/á, že robíš preto maximum?” 
  • “Asi sa málo snažím” 
  • “Asi si neviem dobre zorganizovať čas” 

Lifestyleové online magazíny pre mladých sa hemžia rôznymi návodmi ako pracovať na sebadisciplíne, ak chcú niečo dosiahnuť. Videá zo sociálnych sietí ponúkajú rôzne “beauty” návody ako si spraviť dokonalý makeup, ako sa starať o pleť pred spaním, po zobudení, ako sa správne odlíčiť, aká je postupnosť používania kozmetických prípravkov, ako správne cvičiť, ako si správne vybrať veci na svoju postavu, aký jedálniček zvoliť… Drvivá väčšina mladých slovenských influenceriek z generácie Z ako napríklad Mona alebo Lucy Pug  prinášali alebo stále prinášajú najmä “beauty content” alebo to ako sa starať o svoju krásu a vzhľad.

Obr. 1: Top 10 najlepších ženských influenceriek za rok 2020. Zdroj: https://contentagency.sk/top-10-slovak-female-influencers-on-instagram
Obr. 1: Top 10 najlepších ženských influenceriek za rok 2020. Zdroj: https://contentagency.sk/top-10-slovak-female-influencers-on-instagram

Rebríček bol postavený na základe toho, že sú Slovenky a do úvahy sa bral počet sledovateľov. Ak si pozriete už len prvé tri profily uvidíte upravené ženy s krásnym make up-om, dokonalou postavou, zdravými vlasmi, značkovým oblečením a obrazom a pocitom úspešného a šťastného života, ktorý si s radosťou užívajú.

Postupne sa objavujú aj ďalší influenceri a mnohí influenceri prinášajú svoj vlastný špecializovaný obsah. A tak sa deje, že máme influencerov a influencerky, ktorí ukazujú väčšinou to ako sa starať o svoju pleť tzv. facefluencerov. Ďalší, ktorí dávajú návody ako cvičiť a čo jesť tzv. fitfluencer. Ďalších, ktorí hovoria ako sa obliekať, alebo greenfluencerov, ktorí hovoria, ako byť udržateľnými. Alebo taký nailfluencer… No a ak majú mladí ľudia obľúbených viacerých a každý im ukazuje, ako byť majú 100% perfektní v jednej oblasti, tak to môže byť celkom náročné, lebo nedokážu byť 100% perfektní v každej oblasti.

Obr. 2: Influencerka Lucia The Great. Zdroj: https://www.instagram.com/luciia/
Obr. 2: Influencerka Lucia The Great. Zdroj: https://www.instagram.com/luciia/
Filtre a plastické operácie

Mladí ľudia žijú v dobe, kedy sa na seba non-stop pozerajú, pretože je to jedna z funkcií telefónu. Omnoho častejšie sa pozerajú do selfie “zrkadla” a na svoj vzhľad ako akékoľvek generácie predtým. V minulosti, ak sme niekoho stretli v medziľudskom kontakte, nevideli sme svoj obraz, ale pozerali sa na druhého človeka. Dnes sa už mnoho interakcií odohráva v online prostredí, pričom sa bežne pozeráme aj na seba a sledujeme, ako vyzeráme, či už je to napríklad cez zoom, messenger alebo ďalšie aplikácie. Niekedy nebolo bežné, že ak sme niekoho stretli, tak sme sa zároveň pozerali aj na seba. A to je jeden z novodobých fenoménom, ktoré priniesli technológie.

Zároveň sa začínajú objavovať mnohé videá a fotografie, kedy mladí ľudia siahajú po tzv. instantných riešeniach ako vyzerať dobre. Veľmi jednoduchým a rýchlym riešením je využívanie tzv. selfie filtrov, ktoré ponúkajú sociálne siete. Ide o rôzne filtre, kedy si môžu ľudia vytvoriť obrázky so zajačími uškami, nejakým makeupom, skrášľujúcimi filtrami a podobne. Jednoduché riešenie je to preto, lebo nemusia stráviť niekoľko minút robením makeupu alebo upravovaním sa, ale jednoducho zapnú túto funkciu na svojom telefóne a makeup je v priebehu sekundy hotový. 

Objavilo sa aj mnoho článkov a štúdií, ktoré poukazujú na to, že sociálne siete ako napríklad Instagram poškodzuje sebaobraz mladých dievčat v teenegerskom veku. Ako napríklad uvádza The wall street journal, 32% mladých žien sa necíti dobre ohľadom svojho tela a Instagram spôsobil to, že sa cítia ešte horšie. Na podobné tendencie poukazujú aj iné kampane ako je napríklad kampaň DOVE.

Obr. 3: Kampaň DOVE na zdvihnutie sebavedomia. Zdroj: https://www.dove.com/ca/en/dove-self-esteem-project.html
PPP a BDD

Podľa štatistík NCZI z roku 2021, poruchy príjmu potravy (PPP) zaznamenávajú v posledných rokoch kontinuálny rast. V skupine porúch príjmu potravy narástol počet pacientov s diagnózou zistenou prvýkrát v živote o 31,3 % oproti roku 2020. Ako veľmi zaujímavý projekt reprezentantky generácie Z Valentíny Sedilekovej je možné považovať napríklad Chuť žiť, ktorý okrem informácií o tejto problematike, poskytuje aj bezplatné poradenstvo.

Okrem narastajúceho počtu porúch príjmu potravy sa objavuje aj nový fenomén duševnej poruchy odvodenej od tzv. Body dysmorphic disorder (BDD) alebo telesná dysmorfia. Je to porucha duševného zdravia, pri ktorej pacient trávi priveľa času starostlivosťou o nedostatky svojho vzhľadu, ktoré sú pre ostatných často neviditeľné. Nový fenomén má názov “snapchat dysmorfia”.

To, čo ukázali štúdie je, že filtre spôsobujú skreslenie reality a začnú vytvárať poškodený obraz seba samého. Dôvod, prečo je to vysoko nebezpečné je to, že to nie je porovnávanie sa s niekým iným, ale ide o porovnávanie seba samého so svojim vylepšeným ja. Čo je akoby sme mali prístup k virtuálnej plastickej chirurgii. Nehovoriac o tom, že estetická chirurgia sa stala omnoho dostupnejšia ako tomu bolo v minulosti.

Výzva po autentickosti

Mladí ľudia si stále viac a viac uvedomujú, ako sociálne siete skresľujú realitu. Dokonca sa udomácilo aj slangové pomenovanie Instagramu na “Finsta” ako kombinácia fake (falošný) a insta (skratka pre instagram). A je omnoho viac virálnych videí a influencerov a influenceriek, ktorí poukazujú aj na svoje nedokonalosti (pleti, postavy…), alebo ako využívanie filtrov skresľuje. Aj z toho dôvodu sa objavila aplikácia Be Real, ktorá priamo reflektuje na tento trend. Aplikácia funguje tak, že ľudia majú niekoľko sekúnd na to, aby sa odfotili, pričom ich sníma predná aj zadná kamera. Tá ukazuje realitu, kde sa mladí ľudia naozaj nachádzajú a čo práve v tomto momente robia.

Hnutie “Bodypositivity”

Aj z tohto tlaku na výzor a krásu si mnoho mladých ľudí a influencerov povedalo dosť a začali dobrovoľne zdieľať svoje “nedokonalosti”. Od toho akú textúru má skutočná pleť alebo problematická pleť, cez ukazovanie strií a celulitídy, chlpatého ženského bruška, nôh až po odhaľovanie toho, ako vyzerá nebinárne telo. Téma tela a vnímanie tela je z vývinového pohľadu pre násťročných veľmi náročné. Toto je naozaj výzva a kričanie o normalizáciu akéhokoľvek typu a tvaru tela. Je v poriadku ak vyzeráme tak, ako vyzeráme. Nositeľkou témy bodypositivy na Slovensku je Lady Vivian, ktorá ukazuje, že každá žena môže byť sebavedomou a krásnou.

Obr. 4: Body positivity influencerka Danae Mercer Ricci. Zdroj: https://www.instagram.com/p/CkY6RqRtq2G/
Obr. 4: Body positivity influencerka Danae Mercer Ricci. Zdroj: https://www.instagram.com/p/CkY6RqRtq2G/
Fat Aktivizmus

Tak, ako to býva na sociálnych sieťach, ktoré amplifikujú všetky hlasy, tak priestor dostali aj ženy, ktoré poukazujú najmä na riziká diétnej kultúry a fatphobia a strachu z toho, aby nepribrali. A ukazujú, že byť obéznou je tiež krásne a majú sa ženy mať rady také aké sú. 

Prelom nastal v momente, kedy sa obézna modelka Tessa Holiday dostala na titulnú stránku magazínu Cosmopolitan a hnutie bodypositivity bolo veľmi komercionalizované.

Rizikom však je, že Tessa je považovaná skôr za nezdravo až morbídne obéznu, ktorá ohrozuje svojou váhou svoje zdravie, dokonca život. Ak by sa náhodou kvôli svojmu zdravotnému stavu rozhodla držať diétu, môže byť pod veľmi silným tlakom. Stala sa totiž vzorom pre mnoho žien, ktoré celý život bojujú so svojou váhou. Podstúpiť možno v niečom nevyhnutnú diétu- liečbu, môže byť považované za zradu. Cieľom celého tohto hnutia je eliminovať sociálnu stigmu tučnoty zo sociálnych postojov poukazovaním širokej verejnosti na sociálne prekážky, ktorým čelia tuční ľudia. 

Toto hnutie “fat aktivizmu” je kritizované za svoju komercionalizáciu a v niečom až glorifikáciu lenivosti a nezdravej obéznosti.

Obr. 5: Tess Holiday na titulke Cosmopolitan UK. Zdroj: https://www.cosmopolitan.com/uk/entertainment/a23004671/tess-holliday-response-criticism-cosmopolitan-cover/
Obr. 5: Tess Holiday na titulke Cosmopolitan UK. Zdroj: https://www.cosmopolitan.com/uk/entertainment/a23004671/tess-holliday-response-criticism-cosmopolitan-cover/
Od bodypositivity k body neutrality

Ak chce niekto so svojím výzorom niečo spraviť, môže. Najdôležitejšie je, aby sa ľudia cítili vo svojom tele dobre. Ak chcete cvičiť, cvičte. Ak potrebujete plastickú operáciu, aby ste sa cítili lepšie, prečo nie? Ak chcete rebelovať proti diétnej kultúre, kľudne. “Len prosím, nesúďte a nekomentujte to, ako kto vyzerá. Dôležité, aby sme sa cítili dobre vo svojom tele.” Tak by znel odkaz mladej generácie.

V prípade otázok nás kontaktujte na info@youthwatch.sk 

Uverejnené: 12.12.2022

Spracovali: Alena Tomanová, Soňa Turanová, Jana Miháliková, Maty Mihaľko, Světlana Offermann

Zber dát prebiehal vďaka sieti mladých Trendspotterov.

Prieskum trendov bol realizovaný v rámci projektu Future is now podporeného cez Erasmus + a projektu podporeného z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež“, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže