Trend: Supervyhorená generácia, 2. časť

Úniky a barličky

Tento trend popisuje vedomé či nevedomé úniky v snahe vyrovnať sa s realitou. Doba je príliš komplikovaná a mladá generácia sa cíti byť stratená a osamelá ešte viac ako kedykoľvek predtým. Sú na nich kladené vysoké nároky a očakávania, pociťujú tlak a zodpovednosť za svoj výkon a obávajú sa zlyhania a sklamania ostatných. Mnohým mladým chýba niekto, kto by ich vypočul a pomohol im pochopiť čo sa okolo nich deje a ako majú na takýto svet reagovať. 

V časti Tlaky a spúšťače sme popisovali prečo je súčasná mladá generácia v duševnej nepohode. Okrem vyhorenia a depresie existujú totiž aj rôzne nové formy psychických problémov ako klimatická úzkosť, ortorexia (porucha príjmu potravy charakterizovaná extrémnou snahou stravovať sa zdravo) alebo bigorexia (závislosť na posilňovaní a porucha vo vnímaní svojich svalov), ktoré postihujú najmä mladú generáciu. Tieto spolu s pandémiou a sociálnou izoláciou negatívne pocity mladých ešte viac zhoršujú. 

Únik do prírody a sveta fantázie

Ide o rôzne formy úniku z reality, kde sú na nich kladené obrovské očakávania a tlaky z každej strany. Jedným z únikov je gaming, ktorý popisujeme tu. Svoj  booom zažil najmä počas pandémie. 

Ďalšou formou úniku od spoločenského tlaku (zatiaľ viac obľúbený najmä v zahraničí) a zažitých noriem spoločnosti je #vanlife alebo život v dodávke. Van life je sociálne hnutie kočovných jednotlivcov, ktorí odmietajú spôsob, akým spoločnosť diktuje žiť. Ich život je v prospech minimalizmu, jednoduchosti, dobrodružstva a prehodnocovania toho, čo má skutočne zmysel. Na Slovensku sa zatiaľ objavuje skôr vo forme nových foriem dovoleniek alebo startupov.

Veľký rozmach je však zaznamenaný v krátkodobých únikoch do lesa, ktoré symbolizujú návrat k minimalizmu, jednoduchosti a prírode a najmä priestor na oddych. Ide o rôzne domčeky na strome, chalupy, turistické útulne a dokonca aj prvý lesoffice.

Nie je sa čo čudovať, že v roku 2021 bol jeden z najpopulárnejších hashtagov “cottagecore” na sociálnej sieti Instagram a TikTok. Cottage core je módny trend alebo “estetika”, v niektorých zdrojoch dokonca označovaná ako subkultúra  generácie Z.  Ide o návrat k vidieckej forme života alebo života na farme. Opätovne sa jedná o formu úteku pred rôznym stresom k nostalgickej jednoduchej forme života našich predkov a spomalenie tempa života. Istú paralelu je možné hľadať aj v trende “Prebudená Slovatch”. 

Pre tých,  ktorí sa ešte nemôžu postaviť na vlastné nohy a odsťahovať sa na farmu, chalupu alebo chatu, tak si vytvoria takúto rozprávkovú, romantickú chalúpku vo svojej vlastnej izbe.  A samozrejme tomu prispôsobia aj svoj šatník. Preferujú sa napríklad prírodné materiály ako ľan a romantické vintage šaty.

Obdobná odnož ku cottage core je goblincore, ktorý oslavuje hríby, slimáky, machy. V zahraničí je veľký boom obliekať sa napríklad ako hríb, vyzerať ako hríb, alebo sa obklopovať žabami. Ide o pretváranie reality na rozprávkový, fantazijný svet. Vysvetlenie je jednoduché. Každý môže ísť do prírody a zažiť prítomnosť okamihu ovoniavaním machu alebo hľadaním žabiek.

Aplikácie = rýchla a dostupná barlička pre každého

Menej radikálna  forma, ako zvládať dnešnú super rýchlu dobu sú rôzne aplikácie, ktoré používajú  mladí ľudia . Je dostupných mnoho aplikácií v anglickom jazyku. K obľúbeným medzi mladými patrí napríklad Headspace: Meditation & Sleep, ktorá pomáha uvoľňovať stres, meditovať a podporovať zdravý spánok. 

Pre aplikáciu The Calm dokonca nahovoril ukľudňujúce meditačné príbehy pred spaním obľúbený spevák medzi mladými Harry Styles. Vtedy zažila aplikácia obrovitánsky boom v počte stiahnutí. Otázne však je, či sa podarilo fanúšikom skutočne aj upokojiť pred spaním.

V slovenskom jazyku je najprístupnejšia aplikácia Nepanikár. Bola vytvorená samotnými mladými ľuďmi v Čechách ako aplikácia Nepanikař. Postupne došlo i k slovenskej mutácii, ktorá je voľne dostupná a zadarmo. Obsahuje niekoľko modulov napr. depresia, úzkosť/panika, poruchy príjmu potravy a pod. Ponúka možnosť mapovať si svoju náladu, svoj spánok a zopár tipov a trikov, ako si pomôcť. Zároveň ponúka možnosť kontaktovať odbornú pomoc alebo online chat.

Pomôckou ako sa sústrediť na učenie alebo prácu a neodbiehať na sociálne siete sledovať novinky je vyvinutá iná aplikácia pod názvom Forrest app. Jej čaro spočíva v tom, že je potrebné odložiť smartfón na istú dobu a nerušene sa venovať jednej činnosti. Ako odmena za to, že sa dokáže človek plne sústrediť narastie stromček. O čo dlhšie to mladí vydržia o to krajší stromček bude. Ak to niekto náhodou poruší, stromček okamžite uschne. Ak vedia mladí ľudia držať svoju závislosť na telefóne na uzde získavajú kredity, za ktoré tvorcovia aplikácie sadia reálne stromy. A to je pre mladých ľudí veľmi silná motivácia, veď kto už by chcel zabíjať stromy?

Sú však aj takí, ktorí to nedokážu a museli si aplikáciu odinštalovať, pretože im to spôsobovali ešte väčšie tlaky a depresie.

CBD - liek na všetko

Čo influencer, to propagácia CBD. Dnes už CBD propaguje naozaj každý vrátane športových influencerov. Či už ide o kvapky, oleje, cukríky alebo guličky do kúpeľa. CBD (cannabidiol, kanabidiol) je jedna z aktívnych zložiek tzv. kanabinoidov, v rastline konope. Na Slovensku je legalizovaný od 1.5.2021. Propagujú ho ako dobrý na spánok, úzkosti, odbúravanie stresu, depresie, proti bolesti, na boj s akné a dokonca aj stavy “po opici”. Niektorí influenceri ponúkajú dokonca CBD aj pre svojich domácich miláčikov. A áno, mnoho mladých ľudí CBD buď užíva alebo aspoň pozná. Ale ako by povedali: “Nie je CBD ako CBD.” Ako všetko aj táto “barlička” má svoje riziká.

V prípade otázok nás kontaktujte na info@youthwatch.sk 

Uverejnené: 5.10.2021

Spracovali: Jana Miháliková, Alena Tomanová, Soňa Turanová, Lucia Szorád, Ellen Anthoni

Zber dát prebiehal vďaka sieti mladých trendspotterov.

Sonda bola realizovaná v rámci projektov TrendWatch YOUTH podporeného cez Erasmus + a projektu Trendspotting podporeného z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež 2014 – 2020“, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže