Trend: Prebudená Slovatch, 2. časť

Hrdosť na autentické a slovenské

DO IT YOURSELF SLOVAK (Urob to slovensky)

Pri podrobnejšom skúmaní životného štýlu mladých sa stále viac prejavuje túžba po pôvodnom a ideálne aj „slovenskom“ v rôznych oblastiach života – napríklad v móde, podnikaní, strave či cestovaní.

Dnešné tínedžerky znovuobjavili štrikovanie či háčkovanie najmä ako spôsob vytvorenia oblečenia, ktorý vypovedá niečo viac o nich samých, nesie odkaz ich jedinečnosti a odlišnosti. Mladí tiež hľadajú výrobky, ktoré boli vyprodukované na Slovensku – a darí sa im to aj vďaka množstvu internetových platforiem, kde sa výrobky dajú propagovať či nakupovať napr. sashe.sk. O to viac sa ozývajú hlasy podporovať slovenských výrobcov v čase globálnej pandémie.

Nemenej zaujímavé sú príklady trendu „tradičnej slovenskosti“ v podnikaní. Príkladmi tradičného remesla a podnikania sú mladí muži z Párnice a Oravy (1, 2), ktorí tradíciu modrotlače dostali do povedomia (i šatníkov) dnešných mladých.

Rozmach lokálnych trhov a špeciálnych obchodov (3, 4) či sekcií “slovenských produktov” v obchodoch potvrdzuje, že trh na tento trend záujmu o autenticitu a pravosť pružne reaguje. V rámci streetfood je možné nájsť viaceré tradičné slovenské, poctivo vyrobené produkty napr. parené buchty (5). Rovnako na to reaguje internet tvorbou rôznych máp a navigácií k týmto zdrojom a potravinovým produktom (6, 7, 8). 

Zvýšený záujem dnešných mladých o všetko „slovenské“ je možné zaznamenať aj v cestovaní – nielen za tradičnými prírodnými krásami, ale aj rôznymi pamiatkami a zaujímavosťami. Nocovanie na miestach ako Choč a Kľak sa stali obľúbenými destináciami. Projekt „Čierne diery“ (9) napr. popularizuje Slovensko ako krajinu zabudnutých priemyselných pamiatok (starých tovární, baní a sídiel). Toto dedičstvo dáva priestor na rozvoj ďalšej formy mestskej turistiky, ktorou je Urbex. Ten spočíva v skúmaní verejne neprístupných objektov (10).

Jedným z hnacích motorov trendu DO IT SLOVAK je nepochybne reakcia na globalizáciu súčasného sveta, kde mnohé produkty sú výsledkom masovej produkcie. Mladí ľudia voľbou svojich výrobkov hľadajú pravosť a príbeh, ale  tiež radi podporujú iných mladých ľudí v ich podnikaní. Podobne ako pri Urban folku je jedným z pohnútok snaha prezentovať hodnoty spojené so slovenskými koreňmi ako niečo iné, odlišné od vonkajšieho sveta, zároveň niečo vzácne, založené na etických princípoch.

Pri cestovaní je porovnávanie s tým, čo máme „doma“ prirodzený krok a mnohí si uvedomujú, že máme obrovské prírodné a historické bohatstvo, ktoré si zaslúži byť lepšie spoznané. Objavovaním prírodného a historického bohatstva si mladí potvrdzujú, že byť Slovákom, Slovenkou a žiť na Slovensku je niečo, čo má význam a trvalú hodnotu.

DO IT SLOVAK je jedným z prejavov trendu v životnom štýle mladých, ktorý nazývame Tradicionalizmus.

V prípade otázok nás kontaktujte na info@youthwatch.sk

Spracovali: Ellen Anthoni, Jana Miháliková, Alena Tomanová, Lucia Szórád, Tomáš Pešek

Uverejnené: 12.4.2020

Sonda bola realizovaná v rámci projektov TrendWatch YOUTH podporeného cez Erasmus + a projektu Trendspotting podporeného z dotácie Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR „Programy pre mládež 2014 – 2020“, ktorú administruje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže.